-->
  • Jelajahi

    Copyright © HarianUmmat.com | BERITA ISLAM INDONESIA
    Best Viral Premium Blogger Templates

    KRIMINAL

    Ruginya Kalau Kita Tak Tegur Anak-anak Kita

    HarianUmmat.com
    Selasa, September 07, 2021, 03:55 WIB Last Updated 2021-09-06T20:55:48Z

    HARIAN UMMAT ■ Peranan seorang ayah adalah untuk menegur anak anak bila dia buat salah.

    1 - Sesungguhnya anak lebih mudah dengar kata-kata ayah berbanding ibu. Ibu marah setiap hari pun, anak tak dengar, tapi ayah kata sepatah saja terus menusuk ke jiwanya.

    2 - Sesungguhnya anak lebih takut dan segan bila ayah marah. Ibu kalau marah, anak bisa  ketawa lagi, tapi kalau ayah yang marah semua kecut diam.

    3 - Sesungguhnya anak lebih menunggu pujian dan teguran dari ayahnya berbanding ibu. Pujian dari ayah memberi rasa Gratification ( kepuasan ) dan teguran ayah memberi rasa Self-Reflection ( muhasabah diri )

    4 - Sesungguhnya anak lebih cepat mengikut gaya ayah berbanding gaya ibu. Ini fitrah kanak-kanak, apa yang ayah buat anak cepat ikut. Maka jadilah contoh teladan yang terbaik  buat anak anakmu.

    5 - Sesungguhnya dalam hati setiap anak ayah adalah hero sejati mereka, hanya ayah yang boleh berikan anak rasa selamat, rasa secure dan rasa diri dia berharga ( self-esteem )

    6 - Sesungguhnya anak lebih risau kalau ayah nampak kesalahan dia berbanding ibu. Ini karena di mata anak, dia mau kelihatan sempurna di depan ayahnya.

    7 - Sesungguhnya di kala anak bertemu dengan kawan-kawannya, mereka selalu cerita dan membanding-banding kehebatan ayah masing masing. Kerana ayah adalah simbol kebanggaan setiap anak.

    Ruginya kalau kita absen soal mendidik dan memperbaiki anak pada pasangan semata-mata, sedangkan ini tanggungjawab kita bersama.

    Positif dampak adanya ayah yang rajin menegur,

    - anak lebih baik tingkahlakunya ( PQ )
    - anak lebih stabil emosinya ( EQ )
    - anak lebih cerdik kognitif jugdement ( IQ )
    - anak lebih tinggi harga dirinya ( SQ )

    Kita saling melengkapi. Pasangan kita tugasnya sebagai guru kasih sayang, tugas kita pula sebagai guru tarbiah anak anak.

    Jangan cuek, tegur untuk memperbaiki

    ~ By : Mohd Fhais Salim ~

    Comment

    Tampilkan

    LATEST NEWS